مطالب کمک درسی پودمان شهروند الکترونیکی یک کاروفناوری هشتم

مطالب کمک درسی پودمان شهروند الکترونیکی یک کاروفناوری هشتم


کودکان و نوجوانان عصر اینترنت باید در برخورد با مسائل و مشکلات زندگی در هر کجای دنیا که باشند، بسیار هوشیارانه و قاطعانه عمل کنند. آنها باید از همفکری و همدلی والدین، معلمان و سرپرستان خود بهره جسته تا مسائل و مشکلات روزمره ناشی از این تکنولوژی ارتباطی را به راحتی رفع کنند. از این رو نکاتی برای پیشگیری و آگاهی از مسائل و نحوه استفاده صحیح از این فناوری را ذکر می کنیم. 

1 - کلمه رمز استفاده از کامپیوتر و اینترنت، را باید مخفی نگه دارید. از گفتن کلمه رمز به دیگران به جز والدین خود اجتناب ورزید. افشای کلمة رمز به افراد بیگانه، می تواند دردسرساز یا خطرناک باشد. در صورتی که شخصی تماس بگیرد و عنوان نماید که کارمند شرکت ارائه کننده خدمات اینترنتی می باشد و به کلمة عبور شما نیاز دارد. شما باید اول نام،شماره تلفن و آدرس شرکت او را بخواهید و بعد با آن شرکت تماس گرفته و تحقیق کنید که آیا چنین شخصی در آن جا مشغول به کار است؟ و آیا این کارمند اجازه دارد تا کلمات عبور را بخواهد یا خیر؟ 

2  - با کاربران شبکه اینترنتی همانند افراد خارج از اینترنت مؤدب و با نزاکت رفتار کنید. اگر شخصی گستاخانه یا به منظور خاصی شما را مورد تهدید قرارداد، از پاسخ به او اجتناب کنید.کاربران تهدید کننده در شبکه اینترنتی، درست شبیه به تهدیدکنندگان خارج از اینترنت می خواهند که شما پاسخ آنها را بدهید. شما با عدم پاسخ به آنها می توانید جلوی مقاصد شوم آنها را بگیرید. 

3  - هرگز نامه های الکترونیکی افراد ناشناس، غیرعادی و مشکوک را باز نکنید. و آنها را سریعاً پاک کنید. این نامه ها می توانند حاوی کدها، ویروس ها وکرم هایی که بسیار برای سیستم کامپیوتر شما خطرناک است، باشند. اگر به نامه ای مشکوک هستید از والدین یا افراد متخصص بخواهید تا به شما کمک کنند. 

4 - هنگام استفاده از اینترنت، اگر با چیزی مواجه شدید که به آن تمایل و رغبتی نداشتید و یا با مطالعه آن احساس ترس و ناراحتی به شما دست می دهد، کامپیوتر را خاموش کرده و درخصوص آن با والدین خود گفتگو کنید. 

5 - زمانی را برای استراحت به خود اختصاص دهید. به مدت طولانی از اینترنت استفاده نکنید. زمان خود را بین خانواده، دوستان خارج از اینترنت و سایر فعالیت های مفید تقسیم کنید. 

6 - قوانین مربوط به وب سایت های اینترنتی را مطالعه کنید. این قوانین و خط مشی ها مربوط به کاربران سایت های اینترنتی است که توصیه های ویژه ای برای استفاده از سایت ها در آن ارائه شده است. این قوانین را به همراه والدین خود مطالعه کرده و از آنها بخواهید تا مفاهیم و مضامین قراردادها را برای شما توضیح دهند.این روند به شما و والدینتان برای درک اطلاعاتی در خصوص امنیت اینترنت کمک می کند. 

7 - از کپی کردن غیر مجاز اجتناب کنید. کپی کردن برای استفاده از سایت های اینترنتی زمانی مجاز است که از سوی مدیر شبکه مجوز این کار را داشته باشید. 

8 - از خود محافظت کنید. هرگز با شخصی که در اینترنت ارتباط برقرارکرده اید، قرار ملاقات نگذارید. اگر قصد ملاقات باآنها را دارید، در یک محل عمومی و همراه با والدین خود بر سر قرار حاضر شوید. 

9 - زمانی را برای آموزش والدین خود درخصوص فعالیت های شبکه اینترنتی اختصاص دهید. به آنها سایت های مورد علاقه خود را نشان دهید و اجازه دهید تا در لحظه استفاده از اینترنت در کنار شما باشند. آنها را در فعالیت های اینترنتی خود شرکت دهید. این کار به آنها احساس رضایت و اطمینان از امنیت شما می دهد. 

10 -  مراقب کامپیوتر خود باشید. بعضی از سایتها که کیت های ویروس را ارائه می کنند، می توانند با ارسال یک ویروس کامپیوترشما را مختل کنند. هرگز از این سایت ها بازدید نکنید. دوستان خود را نیز از انجام چنین کاری آگاه سازید.  

حفظ امنیت اینترنتی با رعایت قوانین 

قوانین و مقرارت در همه جای دنیا برای حفظ امنیت و آرامش حافظان آن وضع شده است. از این رو، برای حفظ امنیت و آرامش کاربران اینترنت هم قوانین و مقرّراتی وضع شده که با رعایت و توجه به آن تا حدودی مسائل و مشکلات کاربران کاهش می یابد.  

قوانینی که شما را در موارد زیر متعهد می سازد: 

- من هرگز بدون اجازه اطلاعات شخصی خود را از قبیل آدرس، شماره تلفن، آدرس محل کار والدین و شماره تلفن محل کار، عکس، اسم و آدرس مدرسه ام را در دسترس دیگران قرار نخواهم داد. 

- اگر با اطلاعاتی روبرو شدم که موجب آزار من شود، بلافاصله به والدینم اطلاع خواهم داد. تقصیر من نیست که چنین اطلاعاتی دریافت کرده ام. 

- هرگز با شخصی که در اینترنت با او آشنا شده ام، بدون آگاهی و تحقیق والدینم ملاقات نخواهم کرد. در صورت موافقت و همراهی آنها بر سر قرار حاضر خواهم شد. 

- با والدینم درخصوص وضع قوانینی برای استفاده از اینترنت صحبت خواهم کرد. تعیین مدت زمانی که می توانم در طول روز از اینترنت استفاده کنم و نیز در مورد سایت های مناسب و سالم که می توانم مشاهده کنم، تصمیم گیری خواهیم کرد. 


نظر بدهيد
برچسب‌ها: کاروفناوری کلاله, کاروفناوری هشتم, پودمان شهروند الکترونیکی یک, تحقیق کاروفناوری


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393برچسب:, | 18:2 | نویسنده : علی اکبری |